Pengurusan Krisis di Laman Sosial




Seringkali usahawan menghadapi masalah dengan pelanggan mereka di lama sosial seperti facebook, twitter dan sebagainya. Masalah yang dihadapi termasuklah rumor, rungutan, teguran dan juga fitnah bagi menjatuhkan sesebuah entiti perniagaan itu. Jadi amatlah penting bagi seorang usahawan untuk manangani krisis ini dengan teratur dan bijak bagi memastikan entiti perniagaan anda terus bertahan di pasaran. Tidak dinafikan krisis yang berlaku bakal mencalarkan imej perniagaan.

Pembelajaran Kes/Case Study
Baru-baru ini kita dikejutkan dengan penemuan DNA khinzir dalam coklat keluaran Cadburry namun selepas itu pihak Cadburry pantas tampil mempertahankan yang coklat mereka Halal dipasaran setaraf sijil Halal yang mereka miliki. Iklan dan kerjasama dengan pelbagai agensi agama Islam bagi menyakin pengguna mengenai status Halal produk mereka dilakukan. Hal Halal dan Haram bagi pengguna umat Islam di Malaysia amatlah sensitif dan pembuktian yang sangat rapi dan menyakinkan dilakukan oleh pihak Cadburry bagi menyakinkan semula pengguna mereka.


Pembelajaran Kes Cadburry ini adalah salah satu daripada isu semasa kepada sebuah syarikat yang berstatus antarabangsa namun usahawan kecil dan sederhana juga boleh mengambil iktibar dan pengajaran dari apa yang berlaku kepada syarikat ini. 

Pada masa kini kepantasan teknologi membatasi kemampuan manusia dan berita samada betul atau tidak betul boleh tersebar dengan begitu pantas. Sangat penting bagi seorang usahawan untuk menangangi krisis ini dengan bijaksana tanpa mencampuradukkan emosi dan peribadi dalam hal yang berlaku.

Pada pandangan penulis sebagai usahawan yang ingin melihat entiti perniagaan anda kekal relevan dan berdaya saing dalam pasaran anda perlu mengasingkan entiti perniagaan anda dengan kehidupan peribadi anda. Disini ada beberapa tips yang mungkin boleh digunapakai apabila menghadapi krisis di laman sosial;

  1. Cuba tidak menggunakan akaun peribadi anda untuk menjawab segala krisis yang berlaku terhadap syarikat dan anda boleh menggunakan akaun syarikat bagi menjawab setiap krisis. Ini bagi mengelakkan anda diserang secara peribadi pula yang akan lebih memburukkan keadaan itu.
  2. Menggunakan ayat yang profesional tanpa terlalu emosi dalam menjawab setiap krisis atau persoalan daripada pelanggan.
  3. Memastikan setiap masalah diadakan jalan penyelesaiannya dan memastikan masalah yang sama tidak akan berulang.
  4. Tindakkan undang-undang perlu diambil atau dibuat laporan pada setiap kenyataan palsu daripada pelanggan atau pesaing anda di laman sosial. Sesi penerangan atau sidang media juga boleh dilakukan bagi menerangkan situasi sebenar keadaan bersama bukti kukuh bahawa kenyataan yang dibuat itu palsu dan retorik semata-mata.
Pelbagai lagi pelan menangangi krisis yang anda boleh dapati di internet tapi anda perlu percaya setiap krisis yang berlaku akan lebih menguatkan anda pada masa akan datang.

You Might Also Like

1 comments

  1. cabaran la yg akan memajukan diri kita masa akan datang kan...hihi..

    BalasPadam

Facebook Page

Instagram