Belajar Menghormati Untuk Dihormati

Dalam kehidupan seharian kita akan berjumpa pelbagai jenis orang dan terdapat banyak benda yang membezakan antara kita dan mereka. Antara benda yang membezakan kita adalah warna kulit, jantina, bangsa, agama, bahasa, taraf kehidupan, taraf pendidikan dan pelbagai lagi. Namun disebalik setiap perbezaan terdapat satu persamaan yang kita tidak boleh lari iaitu kita masih lagi insan yang bergelar manusia di muka bumi ciptaan Tuhan ini.

Amatlah penting untuk kita mengamalkan sikap toleransi dan sikap hormat-menghormati bagi merapatkan jurang perbezaan dari segala aspek diantara diri sendiri dan insan lain. Jangan memberi alasan yang kelebihan yang kita ada sebagai syarat untuk tidak bergaul atau tidak menghormati insan lain kerana kita perlu ingat bahawa setiap insan itu ada kelebihan masing-masing walaupun sekecil-kecil kelebihan.

Sikap hormat dan menghormati perlu diterapkan kepada anak-anak semenjak kecil lagi kerana sikap itu perlu dipupuk dan bukannya lahir sendiri. Secara am nya saya merasakan kura
ngnya didikan daripada ibubapa menyebabkan anak-anak kurang sikap hormat kepada orang lain.-Terima kasih.

You Might Also Like

0 comments

Facebook Page

Instagram