, , ,

Bagaimana Nak Kawal Nafsu?

Baca tajuk ni mesti otak korang bertukar kuning maklumlah kalau benda-benda berkaitan nafsu ni mesti kesitu jer fikiran kita. Sebenarnya nafsu ni banyak dan selain nafsu tutttt tutttt ada juga nafsu makan, nafsu tidur, nafsu berbelanja dan nafsu belajar?? Jarang sekali kot orang ada nafsu belajar ni.

Nafsu yang nak aku sentuh kali ini ialah nafsu berbelanja sebab nafsu berbelanja aku ni boleh tahan kuat jugak. Pantang tengok benda lawa sikit mulalah nak keluar duit dan kalau membeli-belah mesti nak barang yang lebih hebat daripada orang lain.

So bagaimana aku nak kawal nafsu ni ialah buat-buat sibuk hingga tak ada masa nak keluar shopping dan kalau keluar pun bawa ciput jer duit. Pastikan akaun kad debit kosong dan jagan sesekali pakai kad kredit. Untuk bab makan minta maaf banyak-banyak sebab aku tak boleh nak berjimat bab makan ni. Walaupun badan cikeding jer tapi makan mengalahkan gergasi hutan dan kalau makan mestilah nak yang sedap-sedap jer.

Lagi satu yang best kalau shopping korang bawalah kawan-kawan yang jeni taik hidung masin dan tak suka berbelanja mesti diaorang kutuk habis-habis kalau korang beli benda yang membazir kecuali korang nak belanja dia sama!


You Might Also Like

2 comments

  1. salam singgah...yes, kawal nafsu belanja dgn buat2 lupa bawa cash money dan kad2 sbgnya..huhu,

    BalasPadam

Facebook Page

Instagram